KARIN CARLANDER

SKITSE AF ET HÅNDVÆRK

I tekstilkunstner og væver Karin Carlanders liv knyttes fortidens traditioner sammen med en nutidigtilgang til vævning. Læs om en kvinde, der kender sit kunsthåndværk:

JEG EJER FEM VÆVE

Det er store væve alle sammen; altså hvad almindelige mennesker vil kalde store væve. Mit værksted ligger i en gammel industrilandsby, den gamle Raadvad fabrik.

Værkstederne er forbeholdt håndværkere, der arbejder med bygningsbevaring og kunsthåndværkere.

Inde ved siden af arbejder en smed over åben esse. Der er så meget liv her. Ærindekørsel om dagen, folk inde fra byen, der kommer her i weekenden. Nogle forveksler det med et museum. De står og kigger ind ad vinduerne.

 

JEG ER MEGET FORELSKET I DEN

Min nyeste væv har jeg fået af en dame, der skulle på plejehjem. Det er den flotteste gamle Lervad-væv i Oregon pine. Jeg er meget forelsket i den. Den har en fornuftig størrelse; Den er lille, men det ved den ikke selv.Man kan sidde virkelig dybt i den, man kan lave et godt skel.

Min ældste væv er den største. Lige nu arbejder jeg på en collage, 14 meter lang, til en udstilling. Den består af 13 tæpper i et meget tyndt, entrådet garn. Af hør. Hvert tæppe er 1 meter 40 i bredden. Jeg har lavet de to første nu. Jeg var i tvivl, om det overhovedet kunne lade sig gøre.Det er fysisk hårdt, jeg står op, jeg skal bevæge mig fra den ene side til den anden. 

VÆVNING ER MATEMATIK, DET ER TÆLLEARBEJDE, DET KRÆVER KONCENTRATION AT VÆVE. DET ER SVÆRT, HVIS MAN BLIVER AFBRUDT.

VÆVNING ER EN REPETITIV KUNSTART

Jeg starter altid et nyt projekt med at gøre rent og rydde op. Det er en mental forberedelse. Samtidig med at jeg laver andre ting, arbejder jeg i mit hoved, planlægger.

Kigger på mine garner, sammenligner. Kigger på farverne.Vævning er en repetitiv kunstart. Og jeg prøver så at nå frem til et ikke-repetitivt udtryk. Jeg arbejder rigtigt meget med gentagelse. Det kræver sindssygt mange prøver. Altid først i sort og hvid. Jeg kan godt lide at arbejde med teknikken. Og at gøre det tekniske så enkelt som muligt.

Vævens egen logik kan
utroligt meget. Når jeg arbejder med sort og hvid, kan jeg se strukturen og mulighederne generelt. Og så forsøger jeg at forenkle, det kræver et stort overblik over teknikker.Men jeg kender min væv. Vi har været igennem mange ting.

Jeg forsøger at fremtvinge noget intuitivt, uventet. For nogen kan det godt være en hæmsko, at vævning er så teknisk. Du kan godt forsvinde ind i alt det tekniske. Men når jeg arbejder med de der prøver, kan der opstå ting, jeg ikke har tænkt - uventede og interessante ting.

VÆVNING ER AT KONSTRUERE ET TEKSTIL HELT FRA BUNDEN

Hvert enkelt garn giver noget forskelligt. Langsommeligheden i processen giver dybde. Både i forhold til materialet og til det medie, man arbejder med. Den giver en dybere forståelse for grundkonstruktionen.

Det er så vigtigt, at man har den forståelse. Så mange ting i dag er tegnet på en computer. Den samme person kan lave en kop eller et stykke grafik eller designe et tæppe. For mig er det ofte blot dekoration uden reference til materialet og håndværket.

JEG LADER VÆVEN KOMME MED NOGLE GODE FORSLAG, NÅR JEG LAVER MINE PRØVER.

DET ER LIGESOM MUSIK

Håndværksprocessen skal sidde i kroppen, den skal ikke kun
sidde i hovedet. Det er ligesom musik.

"Det er da en god ting at have med i sit liv, er det ikke?”

Pine Plaid

Pine er vævet af 100% baby alpaka. Pine plaiderne er et designsamarbejde med designeren Karin Carlander. Pine plaiderne er designet af Karin Carlander og refererer til det nordiske fyrretræ i skoven. Plaidens design har som træet nåle der bevæger sig i forskellige skråtstillede former. Med Pine tæppet kan man nyde roen og gå op opdagelse i mønsteret, når man betragter plaiden så vel som træet.

Pine tæpperne kommer i fire farver i størrelsen 130 x 200 cm.


SE FARVERNE